Łódzki Fundusz Filmowy 2024

WYNIKI ŁÓDZKIEGO FUNDUSZU FILMOWEGO 2024

„EC1 Łódź - Miasto Kultury” w Łodzi ogłasza wyniki Łódzkiego Funduszu Filmowego na rok 2024. Spośród 31 zgłoszonych projektów wytypowano te, które otrzymały najwyższą liczbę punktów. Fundusz finansowany jest w całości ze środków Urzędu Miasta Łodzi.

Budżet konkursu, w kwocie 1,5 miliona złotych, zostanie podzielony na realizację 10 filmów, które częściowo lub w całości powstaną na terenie Łodzi i województwa łódzkiego. Wśród najlepiej ocenionych tytułów znalazło się 5 projektów animowanych, 3 dokumentalne oraz 2 fabularne.

Instytucja zostanie koproducentem następujących filmów:

FILM ANIMOWANY:

  1. Dwie Marie, reż. Wioletta Sowa
    producent Likaon Sp. z o.o.
    Wkład koprodukcyjny w wysokości 47 300,00 zł netto

Akcja filmu rozgrywa się w niewielkim domu pod lasem. Piotr i Maria, z dwójka synów właśnie się wprowadzają. Maria jest w zaawansowanej ciąży. Mimo to jest niezwykle zmysłową kobietą. Zagubiona w swoich myślach, jest nieco niedostępna dla męża i dzieci. Piotr i chłopcy wnoszą do domu ruch i spontaniczność. Każdy, na swój sposób, kocha Marię. W finałowej scenie Maria umiera na ich oczach. Piotr musi zmierzyć się nie tylko z bólem straty, ale również nową rolą - ojca samotnie wychowującego dwóch synów i nowo narodzoną córeczkę.

  1. Wszystkie rybki śpią w jeziorze, reż. Joanna Szlembarska 
    producent Likaon Sp. z.o.o.
    Wkład koprodukcyjny w wysokości 83 500,00 zł netto

W trakcie rodzinnej uroczystej kolacji z talerza młodej samotnej kobiety zeskakuje ryba, która od tego momentu stanie się jej nową towarzyszką życia.

  1. Smacznego, proszę Wilka!, reż. Katarzyna Agopsowicz i Przemysław Świda
    producent Running Rabbit Films sp. z o. o.
    Wkład koprodukcyjny w wysokości 120 000,00 zł netto

Pewien stary Wilk był kiedyś postrachem lasu, jego portrety były umieszczane ku przestrodze w podręcznikach. Zakończył już jednak swoją karierę i mieszka w chatce na skraju lasu wraz z samotną jak on – Pajączką. Pewnego dnia Wilkowi zaczyna sypać się uzębienie, co – jak mówi jego współlokatorka – oznacza „niechybne wypadnięcie z obiegu”. Zasmucony Wilk zaczyna przygotowywać się do odejścia z tego świata, kiedy nagle do drzwi puka pewien naiwny i mały Zajączek. Jak się okazuje malec zgubił się w lesie, po tym jak jego tata wyszedł po obiad i zniknął. Pajączka namawia Wilka do wypełnienia ostatniej misji – odeskortowania Zajączka do domu jego babci. Wilk zaciska pozostałe jeszcze kły i wyrusza z malcem w drogę, w trakcie której wielokrotnie będzie musiał odeprzeć zew swojej dzikiej natury i spojrzeć w głąb siebie.

  1. Zjadł Go jak to Cholerne Ciasto, reż. Yelyzaveta Pysmak
    producent FUMI Studio Sp. z o.o.
    Wkład koprodukcyjny w wysokości 35 200,00 zł netto

Pewien Pan Petro w dniu swoich urodzin dowiaduje się niezwykłej wiadomości – będąc w brzuchu matki pochłonął swojego brata bliźniaka. Cóż za świetne urodziny! Tej nocy on nie może spać, prześladują go dziwne wizje. Błyskawica wstrząsa całą jego istotą i okazuje się, że Petro znajduje się wewnątrz własnego cielska. W tym anatomicznym świecie podąża on za rażącymi prądem aniołami, dobiera klucze do drzwi własnej świadomości i przedziera się przez Neuronową Kneję. Wszystko w jednym celu - znaleźć swego brata.

  1. Wiatr nad Aleppo, reż. Agnieszka Sadurska
    producent TV Studio Filmów Animowanych Sp. z o.o.
    Wkład koprodukcyjny w wysokości 92 500,00 zł netto

Scenariusz filmu oparty jest na motywach ważnej i mocnej książki Grzegorza Gortata „Moje cudowne dzieciństwo w Aleppo”. Dzięki niemu widzowie będą mogli emocjonalnie zbliżyć się do istoty konfliktu wojennego, który bezwzględnie doświadcza dzieci, choć najmniej ich dotyczy. Oblężone Aleppo jest sceną, na której pokazujemy świat widziany oczami dziecka, które przeżywa swoje dzieciństwo, choć ma do tego skrajnie inne warunki, niż rówieśnicy z krajów, gdzie panuje pokój. Chcemy pokazać nie tylko sytuację w Aleppo, ale istotę dramatu dzieci uwikłanych w konflikty wojenne, wzniecane przez dorosłych na całym świecie.

FILM DOKUMENTALNY:

  1. Listy, reż. Andrei Kutsila
    producent Fundacja Edukacji Dokumentalnej
    Wkład koprodukcyjny w wysokości 100 000,00 zł netto

Film opiera się na korespondencji białoruskich więźniów politycznych z ich krewnymi oraz na listach i monologach ludzi, którzy, pozostając na wolności, czują się jednak jak podczas okupacji. W warunkach wzmożonych represji na Białorusi po masowych protestach z 2020 roku wielu ludzi zostało zmuszonych do ucieczki za granicę bądź ukrywania się w kraju. Listy utworzą swoiste nowele o określonej dramaturgii, lejtmotywach i symbolice. Z nietypowej perspektywy ukażą historię robotnika, naukowca, dziennikarza, byłego milicjanta, studentki i innych.

  1. Spojrzenie, reż. Jacek Raginis-Królikiewicz
    producent Ediro Film Sp. z o.o.
    Wkład koprodukcyjny w wysokości 144 000,00 zł netto

Ten film to osobista podróż, w którą wyrusza syn Grzegorza, aby poznać, kim naprawdę był jego ojciec. Podróż poprzez osobiste zapiski, zakurzone teczki, przez stare negatywy, dawno nieprzeglądane taśmy U-Matic i SVHS; poprzez miejsca, ważne dla Grzegorza aż do Dösel, na grób jego ojca Stanisława, gdzie zawsze chciał dotrzeć i nigdy mu się to nie udało. Narracja filmu nie jest prowadzona chronologicznie, ale ma charakter osobistego śledztwa.  Film o Królikiewiczu będzie także portretem epoki, której Grzegorz Królikiewicz był szczególnym świadkiem. Półsierota z przedmieść Piotrkowa, który został jednym z najwybitniejszych polskich reżyserów. Buntownik, outsider, wizjoner.

  1. Złoty wiek, reż. Krystian Kamiński
    producent BLUE DREAM FILM Cezary Grzesiuk
    Wkład koprodukcyjny w wysokości 120 000,00 zł netto

W Warszawie powstała wyjątkowa agencja Pauliny Braun „Dancing Międzypokoleniowy”, skupiająca aktorów i statystów w zaawansowanym wieku. Szóstka emerytów, która nigdy wcześniej zawodowo nie miała do czynienia z pracą w branży filmowej, decydując się na udział w castingach, reklamach, teledyskach, serialach czy filmach trafia do zupełnie nowego świata. W ramach swojego rozwoju decydują się wziąć udział w kilkudniowych warsztatach aktorskich. Dzięki temu udowodniając, że w każdym wieku można spróbować czegoś zupełnie nowego w swoim życiu. Opowieść o starości we współczesnym świecie i wychodzeniu ze stereotypów społecznych opowiedziana jest poprzez losy kilkorga podopiecznych agencji.

FILM FABULARNY:

  1. Siostra Kopciuszka, reż. Emilie Blichfeldt
    producent Lava Films Sp. z o.o.
    Wkład koprodukcyjny w wysokości 350 000,00 zł netto

Film opowiada o przyrodniej siostrze Kopciuszka - Elvirze, która postanawia stać się piękna. Torturując swój umysł i ciało, aby to osiągnąć, prawie odnosi sukces, w rezultacie jednak doprowadzając się do szaleństwa. Ten autorski „beauty horror”, zamknięty w formie zabawnej i romantycznej baśni, na zawsze zmieni sposób postrzegania Kopciuszka i jej przyrodniej siostry.

  1. Powiedz mi, co czujesz, reż. Łukasz Ronduda
    producent Koskino Sp. z o.o.
    Wkład koprodukcyjny w wysokości 125 000,00 zł netto

„Powiedz mi, co czujesz” to film o dochodzeniu do dojrzałości emocjonalnej w toku poszukiwania autentycznej więzi miłosnej, nad którą wisi klątwa lęku przed bliskością. Historia Patryka i Marii to opowieść o tym jak zakochując się i wchodząc w pierwszy poważny związek w dorosłym życiu jednocześnie przywołujemy schematy bliskości i relacji miłosnych z dzieciństwa. Główni bohaterowie walcząc o dojrzały związek muszą przepracować traumy bliskości, które zaszczepili im rodzice. Patryk i Maria jako artyści wykorzystują również sztukę jako narzędzie terapii.

_____

W ocenie projektów uczestniczyli eksperci – uznani twórcy polskiej kinematografii:

  • Agnieszka Kowalewska, Hanna Margolis i Anna Głowik (filmy animowane)
  • Lidia Duda, Piotr Szczepański i Małgorzata Prociak (filmy dokumentalne)
  • Anna Kazejak, Wojciech Danowski i Dorota Hawliczek (filmy fabularne)

Efekt regionalny i promocyjny został poddany po obrady Komisji Konkursowej składającej się z przedstawicieli Łódź Film Commission, Narodowego Centrum Kultury Filmowej, Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi oraz Uniwersytetu Łódzkiego.

Łódzki Fundusz Filmowy jest najstarszym funduszem filmowym w Polsce – od 17 lat wspiera produkcje filmowe realizowane w Łodzi i województwie łódzkim. Dotychczas wsparł 119 filmów, a wśród nich nominowane do Oscarów W ciemności Agnieszki Holland, Ida oraz Zimna wojna Pawła Pawlikowskiego, canneńskie Sweat i Dziewczyna z igłą Magnusa von Horna, czy nagrodzona podczas Annecy Lola i pianino hałasów Augusta Zanovello. Fundusz konsekwentnie dofinansowuje także debiuty, m.in.: Zabij to i wyjedź z tego miasta (reż. Mariusz Wilczyński), Cicha ziemia (reż. A. Woszczyńska), Anatomia (reż. A. Janowska).

W ramach tegorocznej edycji Funduszu kontynuowane były działania związane z promowaniem zrównoważonej produkcji filmowej Producenci, którzy do wniosków dołączyli dokumenty z obszaru zrównoważonej produkcji mogli otrzymać 5 punktów w ramach oceny efektu regionalno-promocyjnego, a w przypadku podpisania umowy koprodukcyjnej, mają możliwość pokryć do 25% wynagrodzenia ekokoordynatora z wkładu EC1. Każdy producent, którego film koprodukowany jest przez EC1 otrzyma również dostęp do kalkulatora śladu węglowego Albert.

Wszystkie projekty dofinansowane przez Łódzki Fundusz Filmowy w latach 2007 - 2023 są dostępne pod LINKiem

W razie pytań prosimy o kontakt drogą telefoniczną: +48 42 600 61 33 lub mailową: lfc@ec1lodz.pl