Podsumowanie roku 2020

Stwierdzenie, że każdy rok jest wyjątkowy i przynosi nowe wyzwania jest truizmem. Jednak to zdanie chyba jeszcze nigdy nie było bardziej adekwatne, niż w odniesieniu do 2020 roku. Minione 12 miesięcy bez najmniejszych wątpliwości zapiszą się w historii jako czas zmagań z pandemią COVID-19, która dotknęła niemal każdego aspektu życia społecznego, kulturalnego i gospodarczego. Siłą rzeczy, nie inaczej było w przypadku branży filmowej, co miało niebagatelny wpływ na kondycję rodzimej i lokalnej kinematografii oraz działalność funkcjonującego w ramach EC1 zespołu Łódź Film Commission (ŁFC). Mimo tych wyjątkowych okoliczności, możemy pochwalić się niemałymi sukcesami. 

 

Złote Lwy 45. FPFF  za film Zabij to i wyjedź z tego miasta
dla Mariusza Wilczyńskiego, Agnieszki Ścibior i Ewy Puszczyńskiej (fot. Anna Rezulak)

 

Premiery i nagrody

Na początek wypada wspomnieć, że w minionym roku na ekrany trafiło 6 filmów dofinansowanych w poprzednich latach ze środków Łódzkiego Funduszu Filmowego, choć z uwagi na ograniczenia w działalności kin były to głównie pokazy festiwalowe. Filmy te to, w kolejności alfabetycznej: 

  • Bliscy (reż. Grzegorz Jaroszuk),
  • Geniusze (reż. Thor Klein),
  • Praktyczny Pan (reż. Michał Poniedzielski, Dominik Litwiniak),
  • Smak pho (reż. Mariko Bobrik),
  • Sweat (reż. Magnus von Horn),
  • Zabij to i wyjedź z tego miasta (reż. Mariusz Wilczyński)

Dwie ostatnie produkcje odniosły największy sukces podczas 45. FPFF w Gdyni zdobywając łącznie 8 nagród, w tym najważniejsze: Złote Lwy dla filmu Mariusza Wilczyńskiego oraz Srebrne Lwy dla fabuły Magnusa von Horna. Do Konkursu Głównego zakwalifikowani zostali również Bliscy Grzegorza Jaroszuka. Główna nagroda przyznana Zabij to i wyjedź z tego miasta po raz pierwszy w historii festiwalu trafiła do twórców filmu animowanego. Ponadto, spośród 15 nagród indywidualnych przyznawanych przez jury festiwalu aż 6 wręczonych zostało twórcom wspomnianych nagrodzonych filmów: za reżyserię Sweat (Magnus von Horn), za główną rolę kobiecą w Sweat (Magdalena Koleśnik), za drugoplanową rolę kobiecą w Sweat (Aleksandra Konieczna), za zdjęcia do Sweat (Michał Dymek), za montaż filmu Sweat (Agnieszka Glińska), a także za dźwięk w filmie Zabij to i wyjedź z tego miasta (Franciszek Kozłowski). Nie były to jedyne sukcesy tych filmów, bowiem zostały one docenione również przez selekcjonerów i jurorów licznych festiwali zagranicznych. Zabij to i wyjedź z tego miasta jako jedyny polski film w 2020 roku znalazł się w sekcji konkursowej Berlinale (w nowej sekcji Encounters), na Międzynarodowym Festiwalu Animacji w Annecy przyznano filmowi wyróżnienie jury, zaś na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Ottawie otrzymał Grand Prix. Z kolei Sweat został wyróżniony główną nagrodą festiwalu filmowego w Chicago, a wcześniej znalazł się w oficjalnej selekcji festiwalu w Cannes. 

Jesienią widzowie stacji telewizyjnych i platform VOD mieli również okazję premierowo zobaczyć seriale, które w 2020 roku i latach poprzednich realizowane były w łódzkich lokacjach, częściowo ze wsparciem ze strony ŁFC: Król (Canal+), Żywioły Saszy. Ogień (Player.pl), The Liberator (Netflix), Ludzie i Bogowie (TVP), Osiecka (TVP).

 


Sweat, reż. Magnus von Horn (fot. Natalia Łączyńska)

 

Łódzki Fundusz Filmowy

Skoro wspomnieliśmy wcześniej o filmach, których produkcja była finansowana w ramach Łódzkiego Funduszu Filmowego, to należy przedstawić wyniki jego ubiegłorocznej edycji. Rozstrzygnięcie 14. Łódzkiego Funduszu Filmowego przyniosło decyzję o przekazaniu wkładów koprodukcyjnych dla 8 filmów na łączną kwotę ponad 1 400 000 zł brutto. Wśród projektów wskazanych do dofinansowania znalazły się 3 filmy animowane, 2 filmy dokumentalne oraz 3 pełnometrażowe filmy fabularne. Informacja o kwotach dofinansowania oraz opisy poszczególnych filmów dostępne są w zakładce poświęconej Funduszowi

 

Plany filmowe w Łodzi

Trwający niemal przez całą wiosnę lockdown spowodował wstrzymanie lub przesunięcie realizacji wielu projektów filmowych. Wprowadzone ograniczenia doprowadziły zarówno do przerwania trwających lub zaplanowanych zdjęć, a niejednokrotnie przeszkodziły w prowadzeniu prac również na wcześniejszych i późniejszych etapach produkcji filmowej. Producenci stanęli przed koniecznością organizacji pracy z zachowaniem reżimu sanitarnego nawet po odmrożeniu gospodarki, zdarzały się także przypadki zachorowań na COVID-19 wśród członków ekip filmowych. Pomimo tych wyjątkowo trudnych okoliczności w drugiej połowie roku, z udziałem Łódź Film Commission, na terenie miasta powstawało 9 projektów filmowych, których produkcja na terenie Łodzi trwała łącznie 184 dni zdjęciowe. Podobnie jak w poprzednich latach zdecydowana większość prac ekip filmowych w Łodzi związana była z produkcją seriali, co pozwala mówić o stałym trendzie. 

Żywioły Saszy. Ogień (fot. TVN)

 

Pozostała aktywność

Oprócz bezpośredniego wsparcia w organizacji i finansowaniu produkcji w 2020 kontynuowaliśmy nasze zaangażowanie w propagowanie i wdrażanie rozwiązań z zakresu zrównoważonej produkcji filmowej. Z inicjatywy ŁFC EC1 Łódź zostało sygnatariuszem "zielonego manifestu" powstałego w gronie regionalnych funduszy filmowych z całej Europy zrzeszonych
w sieci Cine-Regio. Manifest został upubliczniony w dokumencie "Green Report 2020" zaprezentowanym podczas Festiwalu Filmowego w Berlinie. Dzięki podpisaniu manifestu po raz pierwszy w historii dokumentu na „zielonej mapie filmu” uwzględniona została Polska, a konkretnie Łódź. Więcej o tej inicjatywie przeczytać można w zakładce poświęconej green filmingowi.

Braliśmy także udział w panelach dyskusyjnych poświęconych zrównoważonej produkcji filmowej organizowanych w ramach wydarzeń branżowych: UrbanLab Gdynia, Animarkt Stop Motion Forum i Animator Pro, Film Spring Open, Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Weszliśmy również w skład grupy roboczej przygotowującej narzędzia i mechanizmy wsparcia, edukacji i popularyzacji zrównoważonej produkcji filmowej w Polsce. Oprócz nas w pracach grupy biorą udział przedstawiciele producentów filmowych, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych (KIPA) oraz Klub Producentów Reklamowych. 

24 lutego w Centrum Nauki i Techniki EC1 Łódź otworzyliśmy wystawę Sztuka tworzenia lalki stanowiącą prezentację efektów profesjonalnych warsztatów o tym samym tytule skierowanych do twórców lalek animacyjnych. Dwumiesięczne warsztaty zostały przeprowadzone w sierpniu i wrześniu 2019 roku przez Stowarzyszenie Producentów Polskiej Animacji w partnerstwie z EC1, przedstawicielami łódzkich producentów animacji: Momakin, Toto, WJTeam oraz Akademią Sztuk Pięknych i Państwową Wyższą Szkołą Filmową, Telewizyjną i Teatralną. 

Wreszcie, w grudniu, wspólnie z 5 innymi komisjami filmowymi z Polski i KIPA zorganizowaliśmy szkolenie prowadzone przez przedstawicieli Locations Managers Guild International (LMGI) przeznaczone dla komisji filmowych i menedżerów ds. lokacji, którego przedmiotem była współpraca przy tworzeniu ofert lokacyjnych dla międzynarodowych produkcji filmowych. LMGI jest największą międzynarodową organizacją skupiającą menedżerów ds. lokacji z całego świata, którzy w pierwszej kolejności odpowiedzialni są za wybór i przygotowanie lokacji (obiektów zdjęciowych) wykorzystywanych w filmach. 

Mamy za sobą rok pełen wyzwań, które wymagały od nas szybkiej adaptacji, modyfikacji planów i znalezienia nowych form działania – mówi Monika Głowacka, szefująca Łódź Film Commission – Mimo tego, a może paradoksalnie właśnie dzięki temu, w nowy rok wchodzimy z dużymi nadziejami i optymizmem. Jeżeli filmowej Łodzi udaje się odnosić sukcesy w trudnych okolicznościach, świadczy to o jej wyjątkowej sile i dużej wartości. Cieszymy się z tego, że jesteśmy częścią tego kulturalnego fenomenu.

 

Wystawa Sztuka tworzenia lalki (fot. Katarzyna Bieńkiewicz)